Jak to celé začalo… aneb první krok k Go Afrika Rally
Poprvé jsem seděl za volantem v terénu před 19 lety v Keni. Byla to jízda, která mi v hlavě zůstala dodnes – prašné cesty, nulová infrastruktura, ale svoboda, kterou jinde jen tak nezažijete.
Od té doby jsem měl možnost řídit i v dalších zemích Afriky – Mozambiku, Jihoafrické republice, Lesothu... Bylo to super, ale hned první půjčené auto byl manuál, a my chtěli 4x4 v automatu. Po ztrátě celého dne nám přivezli náhradní auto – sice s automatem, ale bez náhonu na všechna kola. A zřejmě i díky tomu jsme zapadli a uvízli na břehu řeky na dlouhé hodiny. Nakonec jsme museli změnit plány, protože do rezervace, kterou jsme chtěli projet, pouštěli pouze auta s pohonem všech kol.
A pak přišla západní Afrika – cesta z Banjulu v Gambii až do Freetownu v Sierra Leone a zpět. Nějakých 3 500 kilometrů v půjčeném, starším Jeepu Grand Cherokee. Byl levný – a tomu odpovídal i jeho stav.
Nefungovala klimatizace (což v Africe opravdu poznáte), rádio mlčelo, světla byla spíš na ozdobu, jeden tlumič vůbec netlumil, brzdy byly sjeté a převodovka nám nakonec odešla úplně. Následovala neplánovaná zastávka v guinejských horách, kde jsme s místními mechaniky trávili několik dní v servisu.
A právě tam jsem si představil, jak úžasné by to mohlo být, kdybych měl jednou možnost projíždět touhle překrásnou krajinou v pořádném autě. Ve kterém funguje klimatizace, světla, brzdy, tlumiče – a ideálně je v něm i lednice a možnost se dobře vyspat v čistém.
A jak to dopadlo?
Po dlouhém pátrání, testování a váhání mezi klasickými značkami jako Toyota nebo Mitsubishi jsem narazil na novinku – Ineos Grenadier. V roce 2021 jsem ho rezervoval, v roce 2022 objednal… a po 19 měsících čekání jsem si ho v létě 2023 konečně převzal.
Už z výroby má dobrodružství v DNA – tuhý rámový podvozek, naviják, uzávěrky diferenciálů, brodící systém, zvýšené sání a další vychytávky. Ale i tak jsem postupně zjišťoval, jaké další úpravy budou potřeba.
Takže podvozek šel nahoru o 7 cm, přibyla ochrana motoru a diferenciálu, tlumič řízení, CB vysílačka, světelná rampa, kompresor, kamerový systém, 220V elektřina, autolednice, mini kuchyně, ochranné fólie, kryt navijáku a další vybavení.
Protože jde o nový model, spousta věcí ještě nebyla běžně dostupná, a tak jsme museli vyvíjet prototypy na míru – speciální zahrádku pro střešní stan, držáky na příslušenství na bocích auta, odkládací police pod strop a šuplíkový systém, aby byl v kufru konečně pořádek a co nejvíc místa k využití. Bylo to časově i finančně náročné.
Trávil jsem hodiny sledováním videí od off-roadových veteránů, testoval vybavení, ochutnával jídla na cesty od většiny outdoorových značek, zkoušel ledničky, kempovací židličky, skládací stolky, grily i funkční oblečení. A protože záda mám jen jedny, přidal jsem i cvičení a pomůcky na uvolnění páteře. Snad jsem na nic nezapomněl.
A pokud ano? No co – přece jen…
Štěstí přeje připraveným, ale dobrodružství přeje i těm trochu nepraktickým
Vyrážíme – směr Dakar
Jedeme minimálně 15 000 kilometrů. Ve dvou autech – protože ve dvou se to nejen lépe táhne, ale i lépe vyhrabává z písku.
A mám velkou čest, že se mnou celou cestu pojede kamarád, který inspiruje nejen mě, ale i tisíce dalších – cestovatel, dobrodruh a fotograf Jirka Kolbaba se svým vozem Toyota Land Cruiser. Naším cílem není jen dojet. Chceme si to užít. Poznat místní kultury, lidi, ochutnat něco neznámého a kochat se přírodními krásami. Budou se k nám také na některé etapy přidávat kamarádi a známí.
Trasa do Dakaru povede přes Španělsko, odkud se trajektem přesuneme do Maroka. A pak už jen Mauretánie – a hurá k Růžovému jezeru v Senegalu. Zpátky to vezmeme off-roadověji – přes hory, pouště a méně turisticky profláklá místa. Času máme omezeně – nějakých šest týdnů – ale jak se říká:
Není důležité, kolik času máte, ale jak ho využijete
A zrodila se Go Afrika Rally
Během všech těch příprav jsem si uvědomil jednu zásadní věc – lidí, kteří to mají podobně jako já, je víc, než jsem si myslel. A právě proto vznikl nápad: Go Afrika Rally. Amatérská, dobrodružná rally pro všechny, kdo si chtějí splnit sen, vyrazit vlastním autem do Afriky a zažít něco, na co se nezapomíná.
Nebudeme měřit čas. Nebudeme závodit. Pojedeme pro radost, pro zážitky, pro nové přátele. Tohle je první ročník. Pilot. Test. Pokud se vše povede, zveřejníme podmínky pro druhý ročník – a třeba pojedeš právě Ty...
Budeme se průběžně dělit o naše zážitky. Sledujte nás ZDE, fanděte nám – a třeba se nechte inspirovat.